Saturday, 30 January 2021

Reset Malaysia : High Income Skills

 *Reset Malaysia : High Income Skills.*


Dalam ekonomi digital, menguasai kemahiran untuk menjana pendapatan secara online adalah suatu kemestian. Dan generasi muda perlu di latih dari sekarang untuk menguasai kemahiran atau skill-set tersebut.


*What is High Income Skills ?*


*High Income Skills* ini adalah kemahiran untuk menjana pendapatan yang tinggi. Pendapatan yang melebihi RM 10 ribu sebulan. 


Dalam senarai *10 High Income Skills* yang sering saya kongsikan dengan generasi muda, salah satunya adalah *copywriting.*


*What is copywriting ?*


Kalau tanya guru online saya, Uncle Google,


*Copywriting is the act of writing text for the purpose of advertising or other form of marketing. The product called copy or sales copy is written contain aim to increase brand awareness and ultimately to persuade a person or group to take a particular action.*


*Copywriting* versi saya mesti ada *WOW factor* untuk menarik perhatian pembaca. Ringkas, padat, elegan dan *mind blowing.*


Nama pun *High Income Skills.* Jadi bukanlah mudah untuk di kuasai. Perlu ada azam dan kesungguhan untuk mempelajari dan mempratikkannya. Kena berlatih bersungguh-sungguh untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.


Bukan mudah untuk menarik perhatian pembaca terhadap idea, produk dan perkhidmatan yang kita promosikan.


Kena gunakan teknik-teknik tertentu untuk mempengaruhi minda pembaca. Terutamanya teknik yang berupaya untuk mempengaruhi *Pemikiran Bawah Sedar* para pembaca kita.


Pelajari teknik-teknik tersebut dan terus berlatih sehingga anda berjaya menguasai kemahiran ini.


Kena ingat, *this is not about the best writing but it is about the best selling writing.*


Jadi kena buat teks yang mampu menarik perhatian para pembaca kita. Sebab itu saya sarankan untuk menulis secara ringkas, padat, elegan dan *mind blowing.*


Tulisan-tulisan akademik memang bagus. Ada nilai akademik dan berkualiti. Tetapi tak ramai yang berminat untuk membaca tulisan-tulisan yang seperti itu.


Ia membosankan sebab terikat dengan displin akademik, mendatar dan tak ada *feel.* Teks untuk *copywriting* kena ada *feel* baru ada *umph !*


Jadi jangan hairan kalau nota-nota pendek saya yang saya tulis untuk *WhatsApp Group @ WAG Demi Melayu* yang mempromosikan idea *Agenda Reset Malaysia* mendapat perhatian yang meluas.


Saya di maklumkan bahawa nota-nota tersebut menyebar luas hingga ke negara-negara luar. Dan sudah ada blog-blog atau website yang di bangunkan untuk mengumpulkan nota-nota tersebut.


Ini di luar jangkaan saya. Tujuan asalnya yang sekadar ingin menyakat kawan-kawan di WAG Demi Melayu dan juga hanya sekadar ingin berkongsi pendapat sahaja berubah menjadi seperti itu.


*What can I say* selain dari memanjatkan rasa kesyukuran ke hadrat Allah SWT atas anugerah tersebut. Saya berdoa semoga para pembaca nota-nota saya mendapat manfaat dari nota-nota tersebut. InsyaaAllah.


Jadi saya sarankan kepada semua, belajar menulis dan rajin-rajinlah menulis dalam WAG atau media-media sosial yang lain. Bina kemahiran dalam *copywriting.* Ini salah satu kemahiran yang penting dalam era *all digital.* Bukan sahaja ia mampu mempromosikan idea-idea anda dengan lebih berkesan bahkan ia juga berpotensi untuk menghasilkan pendapatan yang lumayan buat anda dan keluarga.


Jadi tidak rugi kalau anda berusaha untuk belajar dan menguasai kemahiran ini.


Teruskan mengikuti nota-nota pendek saya. *Anda akan di rayu, di pujuk, di goda, di inspirasi dan di motivasi untuk mereset diri anda, keluarga, masyarakat, negara dan dunia.*


Dari sahabatmu yang sedang berusaha untuk merenung nasib bangsa dan negaranya.


- Ramalan Yunus @ Demi Melayu 

31 Januari 2021

No comments: